Nieautoryzowane obciążenia karty kredytowej i co zrobić, jeśli je poniesiesz

17.02.2021
Category: Karta Kredytowa

Chociaż myślenie o tym nie jest zabawne, prawda jest taka, że ​​Ty lub ktoś, kogo znasz, najprawdopodobniej za życia otrzymacie nieautoryzowane obciążenia karty kredytowej.

Cyberprzestępczość to stale rosnący problem bez widocznego rozwiązania. Osoby na drugim końcu świata mogą zabrać dane Twojej karty kredytowej i wykorzystać je do robienia wszelkiego rodzaju zakupów bez Twojej zgody. Na szczęście zatrzymanie go może być prawie niemożliwe, ale reakcja na to w sposób łagodzący wyrządzone szkody jest bardzo realistyczna.

Różnica między odpowiedzialnością za oszustwa związane z kartą kredytową a debetową

Jeśli jesteś jak większość ludzi, używasz kombinacji kart kredytowych i debetowych. Ważne jest, aby zrozumieć, że oba mogą paść ofiarą oszustwa i działają zupełnie inaczej.

Zgłoszone nieautoryzowane obciążenia na karcie debetowej można cofnąć, jeśli powiadomisz swój bank w ciągu dwóch dni od dowiedzenia się o kradzieży, ale nadal możesz być odpowiedzialny za do 50 USD utraconej kwoty. Na szczęście niektóre banki zrzekną się tego zobowiązania. Jeśli zgłosisz nieautoryzowane obciążenia po dwóch dniach, ale mniej niż 60 dni kalendarzowych od wysłania wyciągu, limit odpowiedzialności wzrośnie do 500 USD.

Po 60 dniach najprawdopodobniej będziesz musiał pokryć całą stratę.

Jeszcze jedna krótka uwaga na temat nieautoryzowanych obciążeń karty debetowej: tylko dlatego, że ktoś użył Twojego kodu PIN, nie oznacza, że ​​nie masz szczęścia. Wiele osób zostało skradzionych lub wykorzystanych przez kogoś, kto go znał, ale nie otrzymał pozwolenia na jego użycie. Musisz podpisać oświadczenie wyjaśniające, co się stało, i być może będziesz w stanie odzyskać swoje pieniądze.

Twoja odpowiedzialność za nieuprawnione użycie karty kredytowej jest znacznie niższa. W pewnych okolicznościach możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności do 50 USD. Jeśli Twój numer zostanie skradziony, ale nie karta, Twoja odpowiedzialność wynosi zero. Jeśli zgłosisz zgubioną lub skradzioną kartę, zanim zostanie ona użyta przez kogoś innego, Twoja odpowiedzialność wynosi zero.

Oszustwa czerwone flagi

Praktycznie wszystkie główne instytucje finansowe mają wdrożone środki ostrożności, aby wychwycić nieautoryzowane opłaty w momencie, gdy się pojawią. Sygnały ostrzegawcze mogą obejmować:

– Region geograficzny (kraje inne niż Twój oraz obszary w Stanach Zjednoczonych i poza nimi zwane strefami „podatnymi na oszustwa)

– Liczne, drobne zakupy (może to oznaczać, że ktoś najpierw testuje Twoją kartę, zanim zacznie wydawać pieniądze)

Jeśli pojawi się czerwona flaga, transakcja może zostać odrzucona. W niektórych przypadkach konto zostanie zawieszone do czasu, gdy wystawca karty potwierdzi, że jesteś osobą dokonującą zakupów, a nie ofiarą złodzieja.

Zrozumieć phishing

Jedną z najczęstszych form kradzieży tożsamości jest phishing. Złodziej wysyła e-maila lub SMS-a podszywając się pod kogoś innego – zwykle jest to instytucja lub osoba, którą znasz. Celem jest skłonienie Cię do podania swoich danych osobowych lub kliknięcia linku prowadzącego do oficjalnie wyglądającej witryny, ale w rzeczywistości jest to fałszywa.

Na przykład może się wydawać, że wiadomość pochodzi od pożyczkodawcy, który posiada kredyt samochodowy. Może powiedzieć, że wystąpił problem z Twoją ostatnią płatnością, więc musi zaktualizować informacje o płatności. Jeśli je podasz, nieświadomie dałeś złodziejowi dostęp do swojej karty kredytowej lub konta bankowego.

Bez względu na to, za kogo się podaje strona, zawsze sprawdzaj źródło każdej wiadomości e-mail lub SMS-a z prośbą o podanie danych osobowych. Jeśli wydaje się, że wiadomość pochodzi z Twojego banku, zadzwoń do banku i zapytaj, czy ją wysłał.

Inne zagrożenia

Zawsze regularnie sprawdzaj swoje konta pod kątem oznak nieuprawnionego użycia. Mimo że phishing może być jedną z najpopularniejszych opcji kradzieży informacji, nie jest to jedyny sposób, w jaki przestępca może zacząć pobierać opłaty za swoje zakupy.

Skimming to kolejne realne zagrożenie. W tej metodzie złodziej używa urządzenia do kopiowania informacji na karcie kredytowej. Mogą wykorzystać te informacje, aby utworzyć duplikat Twojej karty. Odpieniacze to często pracownicy firm, którzy mają dostęp do karty kredytowej poza zasięgiem wzroku (np. Kelnerzy w restauracjach). Innym razem złodzieje instalują urządzenia w czytnikach kart przy stacjach benzynowych lub bankomatach.

Skimming jest znacznie trudniejszy do ściągnięcia z kart EMV („karty chipowe). Jeśli Twoja karta ma wbudowany chip komputerowy, oznacza to, że dla każdej transakcji generowany jest unikalny kod autoryzacyjny. Złodzieje nie mogą tego dokonać na odtłuszczonej karcie. Jeśli nie otrzymałeś jeszcze karty chipowej, która mogłaby zastąpić starą kartę z paskiem magnetycznym, zadzwoń do swojego banku, aby dowiedzieć się, kiedy to nastąpi.

Co zrobić, jeśli zauważysz nieautoryzowane obciążenia

Regularnie sprawdzaj swoje konta . Zaloguj się przynajmniej raz w tygodniu, aby przejrzeć swoje konta bankowe i karty kredytowe. Im szybciej zauważysz podejrzaną aktywność, tym szybciej możesz ją rozwiązać.

Jeśli zauważysz nieautoryzowane obciążenie karty kredytowej lub brak środków na koncie bankowym zadzwoń do wystawcy karty aby zgłosić nieautoryzowane obciążenia. Jeśli logujesz się na swoje konto online lub korzystasz z aplikacji mobilnej, możesz również zgłosić kradzież w ten sposób.

Niektórzy wydawcy oferują awaryjną wymianę karty, ale jeśli potrzebujesz przyspieszonej dostawy, może być konieczne uiszczenie opłaty. W przeciwnym razie Twoja nowa karta powinna dotrzeć w ciągu 7-10 dni. Jeśli znajdujesz się w pobliżu lokalnego oddziału, możesz być w stanie natychmiast wejść i uzyskać zastępstwo, szczególnie w przypadku zgubionych i skradzionych kart debetowych.

Wydawcy kart debetowych zazwyczaj badają nieuczciwe obciążenia w ciągu 10 dni i podejmują działania w ciągu 3 dni. Wydawcy kart kredytowych mogą zająć więcej czasu, ale nie jesteś odpowiedzialny za uiszczanie opłat w trakcie dochodzenia.

Jeśli Twoje konto nie było otwarte przez 30 dni, bank ma trochę więcej czasu na zbadanie sprawy (20 dni). Po zakończeniu dochodzenia bank ma trzy dni na powiadomienie Cię o swoich ustaleniach. Bank musi zakończyć dochodzenie i cofnięcie opłat w ciągu 45-90 dni, w zależności od okoliczności.

Jeśli bank lub wystawca karty stwierdzi, że opłaty nie były oszukańcze, musi powiadomić Cię o tym na piśmie przed odebraniem pieniędzy, które zostały Ci zwrócone w trakcie dochodzenia.

W niektórych przypadkach ktoś może pobrać pieniądze z Twojego konta bez Twojej zgody. Jeśli podlegasz zastawowi podatkowemu lub zajęciu wynagrodzenia, Twoje konto może zostać obciążone i nie będziesz uprawniony do zwrotu pieniędzy.

Stań się istotną częścią społeczności SesameThrive i dziel się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy